Saturday, June 21, 2008

اتسرسبت.. روحي !! - شعر / صلاح جلال



بين السهاد والمنام ..

بين همستي ونوحي

تاه من لساني الكلام ..

واتسرسبت روحي

ولقتني جنب النبي ..

واقف على حوضه ..

طبطب على منكبي ..

وسقاني من جوده

وكأن إيد النبي ..

فردت شراع مركبي

ولقيت فؤادي صبي

واتعطرت روحي

بين السهاد والمنام ..

ودموع تواسيني

تاه من لساني الكلام ..

واتسمرت عيني

على كف سيدي النبي

يمسح على جبيني

وانا من جمال النظر

لسه ف عيوني أثر

وكأن وجه القمر

ساكن على جبيني

بين السهاد والمنام

والدمع في النني

تاه من لساني الكلام

وفؤادي تاه مني

لما لقيت النبي

الله .. بيحضني

وكأن حضنه دوا

طهر جراح الهوى

وصحيت وقلبي نوا

في الدنيا يهجرني

بين السهاد والمنام

بين زفرتي وهمسي

تاه من لساني الكلام

واتململت نفسي

لما لقيت النبي

أقرب لي من نفسي

يا رب بابك امل

ومحبتك تكتمل

بمحبته والعمل

عهدٍ على نفسي

بين السهاد والمنام

تاه من لساني الكلام واتسرسبت روحي

No comments: